kontakt@krystianstein.pl

tel. 608 208 415

Olej w płynie układu chłodzenia – co oznacza?

Olej w płynie układu chłodzenia – co oznacza?

Niejednej osobie pewnie zdarzyło się zauważyć w swoim samochodzie olej w zbiorniczku z płynem chłodzenia. Zazwyczaj można to zaobserwować jako tłusty nalot na powierzchni płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym. Co oznacza i jakie mogą być jego skutki?

Otóż olej w układzie chłodzenia to z pewnością nie jest dla nas dobra informacja. Jeśli chodzi o przyczyny takiej sytuacji, to należą do nich uszkodzona uszczelka pod głowicą, lub pęknięta głowica. W samochodach z chłodnicą oleju może występować również przyczyna po stronie tejże chłodnicy. Uszkodzenie tych elementów może prowadzić właśnie do przedostawanie się oleju z silnika do układu chłodzenia.

Może dojść także do sytuacji odwrotnej do opisanej powyżej, czyli moment, w którym to płyn chłodniczy przedostaje się do oleju samochodowego. Można to zaobserwować po wyjęciu bagnetu lub odkręcając korek wlewu oleju do silnika. Jeśli na bagnecie zamiast oleju zaobserwujemy gęstą mieszankę w kolorze kawowym lub zaobserwujemy tej barwy osad na korku wlewu oleju, to jest to dla nas informacja, że do oleju silnikowego dostała się woda. W takiej sytuacji powinniśmy zaprzestać jazdy samochodem, gdyż możemy spowodować tym uszkodzenie wielu elementów silnika, a w ostateczności spowodować jego zatarcie.
Wracając jednak do tematu artykułu, czyli oleju w układzie chłodzenia, to jeśli nabyliśmy samochód używany, w którym olej w zbiorniczku już się znajdował, to nie musi być to nic strasznego. Pomijając powyższe awarie, może to być również pozostałość po wykonanej już naprawie uszczelki przez poprzedniego właściciela. Po takiej naprawie powinniśmy się pozbyć oleju z układu chłodzenia, bo to również jest niezdrowe dla całego układu, jednak nie jest to prosta sprawa. Olej znajdujący się w układzie chłodzenia jest szkodliwy dla elementów gumowych. Guma w styczności z olejem rozpuszcza się, co może doprowadzić do rozszczelnienia układu chłodzenia. Jeśli do takiej awarii dojdzie przy dużej prędkości, możemy spowodować tym uszkodzenie silnika.

Chcąc pozbyć się oleju z układu chłodzenia, powinniśmy przepłukać cały układ. Nie jest to jednak czynność jednorazowa, czasem trzeba taką czynność powtórzyć kilka razy. Zawsze chcąc wykonać taką operację, płyn spuszczamy na rozgrzanym silniku, natomiast zalewamy na zimnym.
Jeśli więc zauważymy olej w układzie chłodzenia, warto systematycznie próbować go stamtąd usunąć, jednocześnie kontrolując poziom oleju. Jeśli z silnika ubywa oleju w dużych ilościach, to możemy być pewni, że doszło do awarii w naszym samochodzie.

ZAMÓW USŁUGĘ SPRAWDZENIA SAMOCHODU

AutoStein – Zakup (s)kontrolowany

Działam głównie na terenie województw śląskiego, małopolskiego oraz opolskiego jednak na życzenie klienta możliwa jest ekspertyza na terenie całej Polski.

ul. Mickiewicza 3 47-480 Pietrowice Wielkie ( obok Raciborza )

mg. Inż. Krystian Stein – Specjalista ds. ekspertyz samochodowych
tel. kontaktowy : 608 208 415

e-mail : kontakt@krystianstein.pl

Zapraszamy do kontaktu w godzinach:
Pn-Pt: 8-14
Soboty: 8-14

Współpracujemy z