Na rynku wtórnym jest wiele ofert samochodów używanych, jak jednak odróżnić samochody po wypadkowe od bezwypadkowych? Osoba sprzedająca samochód często nie jest świadoma historii samochodu z przed okresu jego nabycia jak i nie rzadko celowo wprowadza nas w błąd informując o bez-wypadkowości samochodu który miał liczne uszkodzenia blacharsko lakiernicze aby utrzymać wysoką cenę wyjściową. Kupując wiec samochód używany warto sprawdzić go miernikiem lakieru. Jakie więc wartości powinien wskazywać miernik?
Oryginalny lakier samochodu to wartość pomiędzy 30 a 130 mikronów, przy samochodach pokrytych powłoką ceramiczną nawet do 170 mikronów. Sprawdzając samochód warto dokładnie przemierzyć miejsca częstych spawów tak zwanych ćwiartek, czyli słupki A oraz C jak i miejsca łączeń nadkola z progiem. jeżeli na wąskim pasku miernik wskaże nam wartości powyżej 600-700 mikronów może to oznaczać iż w miejscu tym przechodzi spaw karoserii po naprawie blacharskiej. Mierząc samochód warto również pamiętać iż na zagięciach oraz zgrubieniach blachy producent często zabezpiecza grubszą powłoką lakierniczą a więc rozbieżność między poszczególnymi elementami i miejscami karoserii mogą sięgać nawet 70 mikronów.
Element lakierowany, to taki element na którym miernik grubości wskaże nam wartość na poziomie 200-300 mikronów, tego typu wartość może oznaczać iż samochód przeszedł odnowę lakieru po zarysowaniu czy też po obiciach od kamyczków autostradowych, tego typu wartość nie dyskwalifikuje samochodu, ale powinna nam dać do myślenia, po czym powinniśmy dokładniej przyjrzeć się wszystkim elementom w obrębie tej naprawy. Wartość 200 do 300 mikronów to też dobra informacją pod względem negocjacji ceny z sprzedającym.
Wartości powyżej 350-400 mikronów to elementy które przeszły bądź drobną naprawę blacharską bądź naprawę lakieru po gradobiciu. Tego typu wartości na małych elementach mogą oznaczać jedynie zarysowanie z delikatnym wgnieceniem rysy, jednak wartość 400 mikronów na całym elemencie powinna nas już skutecznie odstraszyć od samochodu.
Wartości powyżej 800 mikronów – to już ewidentna szpachlówka która świadczyć może o taniej i nie fachowej naprawie blacharskiej samochodu. 800 mikronów to nic innego jak 0,8 mm szpachli, przy takich elementach powinniśmy dokładnie sprawdzić samochód lub po prostu z niego zrezygnować. Wszystkie wartości powyżej 800-1000 mikronów to już duża ilość szpachli samochodowej która w naszych oczach na dużej płaszczyźnie dyskwalifikuje taki samochód.
Co oznaczają mikrony? Najprościej wyobrazić sobie iż 100 mikronów to grubość kartki papieru, czyli 0,1 mm. 1000 mikronów to wartość 1 mm.
ZAMÓW USŁUGĘ SPRAWDZENIA SAMOCHODU
Działam głównie na terenie województw śląskiego, małopolskiego oraz opolskiego jednak na życzenie klienta możliwa jest ekspertyza na terenie całej Polski.
ul. Mickiewicza 3 47-480 Pietrowice Wielkie ( obok Raciborza )
mg. Inż. Krystian Stein – Specjalista ds. ekspertyz samochodowych
tel. kontaktowy : 608 208 415
e-mail : kontakt@krystianstein.pl
Zapraszamy do kontaktu w godzinach:
Pn-Pt: 8-14
Soboty: 8-14