biuro@13design.pl

tel. 608 208 415

Uszczelka pod głowicą, po czym poznać awarię, jak zdiagnozować?

Uszczelka pod głowicą, po czym poznać awarię, jak zdiagnozować?
Uszczelka pod głowicą, do dosyć częsta obawa wielu kierowców. Niekiedy zdiagnozowanie usterki jest sprawą oczywistą, w innych przypadkach zdecydowanie trudniej stwierdzić, czy winna jest uszczelka, czy powód awarii jest inny. Często zdarza się również, że właściciele samochodów po szukaniu w internecie odpowiedzi na występujące objawy w ich samochodzie, niesłusznie dochodzą do wniosku o awarii uszczelki pod głowicą.
Uszczelka pod głowicą ma za zadanie uszczelnienie łączenia pomiędzy głowicą i blokiem silnika. W Wyniku jej uszkodzenia płyn z układu chłodzenia może dostawać się do wnętrza silnika, mieszając się z olejem. Do skutków takiego przecieku mogą należeć wycieki oleju z silnika, obniżenie kompresji cylindrów, wchodzenie silnika w tryb awaryjny, a nawet zatarcie silnika. Tego typu objawy jednak nie są przypisane jedynie uszkodzeniu uszczelki pod głowicą. Takie objawy towarzyszą również przy pęknięciu głowicy silnika lub bloku. Jednak przy diagnozie tych elementów również konieczne jest zdemontowanie głowicy w samochodzie.

Często usterkę uszczelki pod głowicą ludzie uzasadniają dymienie samochodu na biało. Owszem, jest to jeden z możliwych objawów awarii uszczelki pod głowicą, jednak podczas jesiennej pogody o dużej wilgotności powietrza, na zimnym silniku samochód naturalnie może wykazywać takie objawy, bez jakiejkolwiek usterki. Jeśli jednak samochód dymi nawet po rozgrzaniu, a ze zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego, w znacznym stopniu ubywa płynu, to możemy być niemal pewni usterki uszczelki pod głowicą.

Do objawów, które także możemy łatwo zauważyć, jest maź o zabarwieniu kawowym, która tworzy się na korku wlewu oleju po zmieszaniu się oleju z wodą. Jednak i taki objaw może wystąpić naturalnie, jeśli samochód jest rzadko używany, i parkowany jest pod chmurką, to wilgoć znajdująca się w powietrzu może powodować powstanie niewielkiej ilości pary wodnej w silniku. Jeśli jednak charakterystyczną maź zaobserwujemy również na bagnecie do pomiaru oleju, a jednocześnie ze zbiornika układu chłodzenia ubywa płynu, to jest to sygnał informujący o możliwej usterce uszczelki pod głowicą.
Przy usterce uszczelki pod głowicą możemy nie zaobserwować powyższych objawów, a może towarzyszyć jej jedynie ubytek płynu chłodzącego. W szczególności latem zwiększona emisja pary wodnej może być dla nas niezauważalna.

W niektórych przypadkach natomiast jedynym objawem jest wyciek oleju z silnika. Jeśli takiemu wyciekowi nie towarzyszy mieszanie się oleju z płynem chłodzenia, to usterka ta nie jest tragedią, ponieważ przez dłuższy czasa nie grozi poważniejszym uszkodzeniom naszego silnika.
Jeśli nie mamy pewności co do awarii uszczelki pod głowicą, warto wybrać specjalistyczny warsztat, który posiada urządzenia pomiarowe, pozwalające zdiagnozować, czy do układu chłodzenia dostają się spaliny z silnika. Jeśli w urządzeniu pomiarowym nie zajdzie żadna reakcja, wtedy możemy być pewni, że z naszą uszczelką pod głowicą jest wszystko w porządku.

ZAMÓW USŁUGĘ SPRAWDZENIA SAMOCHODU

AutoStein – Zakup (s)kontrolowany

Działam głównie na terenie województw śląskiego, małopolskiego oraz opolskiego jednak na życzenie klienta możliwa jest ekspertyza na terenie całej Polski.

ul. Rybnicka 68, 44-310 Radlin
( Kierunek Rybnik – Wodzisław )

mg. Inż. Krystian Stein – Specjalista ds. ekspertyz samochodowych
tel. kontaktowy : 608 208 415

e-mail : biuro@13design.pl

Zapraszamy do kontaktu w godzinach:
Pn-Pt: 10-17
Soboty: 10-14

Współpracujemy z